Onderschatten van stress

Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen de gevolgen van stress erg onderschatten, men gaat altijd op zoek naar een fysieke oorzaak van de klachten. Ik denk ook wel dat het voor heel veel mensen moeilijk is om toe te geven dat je stress hebt.

Hieronder wat informatie die ik op een website heb gevonden en die ik erg duidelijk en nuttig vind. Informatie die een waarschuwing is voor vele mensen, maar die ook een stukje stress kan verminderen omdat het duidelijkheid kan geven waarom je je zo voelt. 

"Stress symptomen (overspannen symptomen) zoals vermoeidheid kunnen zich in meer en mindere mate voordoen. Fysieke oorzaken voor stress symptomen zijn natuurlijk nooit uit te sluiten en zeker belangrijk om te onderzoeken. Wanneer je echter meerdere van deze stress symptomen herkent is het zeker verstandig om ook eens te onderzoeken of stress niet de oorzaak is. Deze lijst met stress symptomen is belangrijk om te bepalen of stress voor jouw een oorzaak kan zijn. Vergeet echter niet dat je niet bezig moet zijn met de symptomen. Deze symptomen worden allemaal veroorzaakt door chronische stress en zijn een voorbode om overspannen of burnout te raken. Je moet je dus richten op het verlagen van deze chronische stress. Wanneer dit lukt zullen alle onderstaande stress symptomen langzaam afnemen.

 

Een goede tip is ook om een overzicht te maken van de symptomen van stress waar je last van hebt. Deze kun je dan bijvoorbeeld elke week of elke dag een score geven tussen 1 en 5. Afhankelijk van hoeveel last je hebt van de stress symptomen. Zo kun je je stressniveau meetbaar maken en bepalen of het de goede kant op gaat, of dat je extra maatregelen moet nemen. Het zorgt er ook voor dat je op tijd ingrijpt en niet pas op het moment dat je niet anders meer kan zoals wanneer je al overspannen bent. Het is namelijk je lichaam die aangeeft dat je niet goed bezig bent en stress moet verminderen. Wanneer je lichaam dit doet, moet je dat zien als een laatste waarschuwing.

 

De stress symptomen zijn bij iedere persoon weer verschillend. Sommige mensen hebben meer last van de ‘psychische stress symptomen’ en bij andere zijn de gevolgen van stress meer van fysieke aard. Het lijkt erop dat je ‘zwakke  plekken’ het eerst aan de beurt zijn. Wanneer je dus in het verleden al snel last had bijvoorbeeld hoofdpijn of maagpijn zal dit symptoom bij overmatige stress als eerste tevoorschijn komen.

 

Veel van de symptomen zijn overigens direct terug te voeren op een verhoogde spierspanning.

 

Psychische stress symptomen

De psychische symptomen zijn heel erg vervelend. Je hebt er namelijk heel veel last van, maar het is bijna niet uit te leggen aan je omgeving. Voor de onderzoekers zijn de hersenen een moeilijk gebied. Er is wel aangetoond dat de hormoonhuishouding en met name het hormoon cortisol volledig van slag is tijdens een burnout. Een belangrijk hormoon voor stabiliteit en optimisme is serotonine. Het is aangetoond dat de aanmaak van serotonine verminderd bij een lange periode van chronische stress. Daarnaast lijkt overprikkeling een belangrijk probleem. De hersenen worden overspoeld door informatie en gaan daardoor minder goed functioneren. Dit heeft diverse onvoorspelbaar klachten tot gevolg.

  • Concentratieproblemen
  • Dissociatie
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenverlies
  • Stemmingswisselingen
  • Neerslachtig
  • Piekeren
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in
  • Neiging tot verslaving
  • Verward/duizelig
  • Gevoelig voor prikkels

LICHAMELIJKE STRESS SYMPTOMEN

Lichamelijke symptomen zijn veel tastbaarder dan de psychische klachten. Door het beperkte bewustzijn worden lichamelijke symptomen bijna altijd eerst gekoppeld aan fysieke aandoeningen. De meeste mensen die in een burn-out belanden zijn al diverse malen voor onderzoeken naar het ziekenhuis geweest. Dat daar niets gevonden wordt maakt mensen vaak nog onzekerder. Een groot gedeelte van deze klachten lijkt te worden veroorzaakt door een toenemende spierspanning in het lichaam en een verkeerde manier van ademhalen. Daarnaast verzwakt chronische stress het immuunsysteem en in combinatie met slapeloosheid kan dit een desastreuze werking hebben op de lichamelijke conditie.

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren (tintelingen/jeuk/spierspanning)
  • Nek en schouderpijn
  • Buikspanning/buikpijn
  • Snelle ademhaling/kortademigheid/benauwd
  • Hoofdpijn
  • Beperkt zicht
  • Oorsuizen/tinnitus
  • Maagpijn/buikpijn/diarree/misselijk
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Koud/koorts
  • Hyperventilatie
  • Chronische hyperventilatie
  • Trillende handen/oogleden"

Bron: Stressplein.eu