Verbinden met je hart

Dit is een mooie oefening om verbinding met je hart te maken. Het heet de Innerlijke Rust Oefening. 

 

  1. Sluit je ogen. Leg je hand op je hart. Deze eenvoudige handeling zorgt er voor dat er een chemische stof in je lichaam vrijkomt, genaamd 'oxytocine'. 

  2. Beeld je in dat je  in- en uitademt via je hart. Adem goed uit, alsof de zwaartekracht je adem naar de grond trekt. Adem zes tellen in en zes tellen uit. Adem vooral goed uit. Blijf dit doen totdat je ademhaling rustig wordt en als vanzelf gaat. 

  3. Blijf ademen via je hart. Beeld je bij iedere inademing in dat je rust, liefde en compassie inademt. Doe dit voor eeen aantal ademhalingen en voel hoe je hart vervuld wordt door rust, liefde en compassie. Laat bij het uitademen je hand zakken en open je ogen. 

Merk op hoe anders je lichaam aanvoelt dan een paar minuten geleden. Misschien voel je je lichter, meer ontspannen, meer op je gemak. Doe deze oefening zo vaak als je kunt. Doe haar vooral ook als je niet zo gestrest voelt of je juist heel goed voelt. Op die manier wordt het steeds gemakkelijker om jezelf te kalmeren in stresssituaties. Na de eerste oefenen kan je het ook met je ogen open doen. Als je je lichaam hieraan went zal het op een gegeven moment vanzelf gaan als je je hand op je hart legt. . 

 

Bron: The Power of the Heart (Baptist de Pape)