Klantvriendelijkheid

Dat zou zo moeten zijn, maar die ervaring heb ik niet altijd. In oktober een refurbished smartphone gekocht. Het begon al met de belofte dat levering binnen 24 uur zou plaatsvinden. Dat werd al een dag later. 

 

Een paar weken later wilde ik muziek luisteren met mijn oortjes in, maar ik kon mijn oortjes niet eens inpluggen. Contact opgenomen met de klantenservice en ik kon mijn telefoon opsturen en die kosten voor het retour zenden (EUR 6,95) waren voor mij. Ik ben naar een winkel in Hoogvliet gegaan en daar was het euvel binnen 1 seconden opgelost. Er bleek allemaal stof in te zitten.

 

Op de website beloven ze heel veel en geven ze een uitleg wat refurbished inhoud. Hieronder volgt een beschrijving hoe dit bedrijf 'refurbished' ziet:  

 

"Een refurbished telefoon is eerder gebruikt maar volledig gerepareerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe onderdelen (van binnen en van buiten) én de nieuwste software. Zo nodig is het product voorzien van nieuwe onderdelen zoals een batterij of nieuwe behuizing. Hierdoor is het product kwalitatief gelijkwaardig aan een nieuw exemplaar, maar dan goedkoper.

 

Alle Premium refurbished telefoons zijn technisch gecontroleerd op minimaal 50 punten en hebben een geheel nieuwe buitenkant. Daarnaast krijg je ook nog eens de originele accessoires meegeleverd. Het verschil tussen een refurbished telefoon en een nieuwe telefoon is hierdoor niet onderscheidbaar.

 

Refurbishen houdt in

Een certified technische controle van de hardware

Het grondig schoonmaken (van binnen en van buiten)

Het verwijderen van externe bedrijfskenmerken.

Een gecertificeerde data wipe

Het upgraden (opwaarderen) van de software indien nodig

 

Voordelen van refurbished telefoons

Een refurbished product is goedkoper dan nieuw

Hergebruik en dus goed voor het milieu

Oudere modellen nog vaak beschikbaar

Extra controle op eventuele mankementen in tegenstelling bij aankoop van een tweedehands product via een particulier"

 

Als je dit zo leest heel veelbelovend, maar het grondig schoonmaken is in mijn geval al fout gegaan. Ongeveer een maand later begon mijn telefoon weer gek te doen en ging hij zeker  tien keer op een dag gewoon helemaal uit. Wederom contact met de klantenservice en de oplossing was, stuur hem retour en dan gaan wij ernaar kijken. Deze keer wel gedaan en voor EUR 6,95 retour gezonden op 29 november 2017. Op de website staat dat ze je zo snel mogelijk helpen en je vaak binnen drie dagen de telefoon weer retour hebt of een nieuwe krijgt, het is nu 14 december en tot op heden geen telefoon retour ontvangen. Op de website staat dat mijn telefoon 'in behandeling' is. Heel vaag. Ik heb maar weer een e-mail gestuurd. 

 

Is dit klantvriendelijk bedrijf, wat betreft mij niet. Ga ik hier ooit nog eens een telefoon kopen? Nee, ik heb er voor gekozen dit niet meer te doen. Het heeft me al te veel tijd en energie gekost.