Reviews

Ik zat me te bedenken waar je als B&B eigenaar invloed op hebt wat betreft reviews en dat de punten waar jezelf invloed hebt je die zo goed mogelijk zou moeten doen. Aangezien wij veel boekingen krijgen via booking.com pak ik hun systeem er even bij. 

 

 

Binnen booking.com heb je een aantal categorieën, te weten: 

  • Cleanliness
  • Location
  • Staff
  • Comfort
  • Facilities
  • Value for money

Op bepaalde zaken heb ik een grote invloed. Als ik mijn kamers schoon en fris oplever dan kan ik daar een 10 voor krijgen. En ja, natuurlijk heb je mensen die smetvrees hebben en daarvoor zal het nooit schoon genoeg zijn. Ze hebben het namelijk niet zelf schoongemaakt. 

 

De locatie, ik ben eerlijk over waar we zijn. Er staan geen foto's op de website die niet met de locatie kloppen. Er staat duidelijk beschreven dat we afgelegen liggen, middenin in de natuur, in een dorp waar niets is en dat de dichtstbijzijnde restaurants op 12 km zijn en dat we aan een single track weg liggen. Geen verrassingen. Dus als mensen de locatie een slecht cijfer geven, geven ze eigenlijk zichzelf een slecht cijfer. Hebben ze zich niet goed voorbereid en niet goed ingelezen. 

 

Het personeel, daar heb ik 50% invloed op. Ik kan mezelf zijn, eerlijk, oprecht, enthousiast. Dit is 50% van de interactie, de andere 50% komt van mijn gast. Je kan niet met iedereen vriendjes zijn. 

 

"You can't control how other people receive your energy. Anything you do or say gets filtered through the lens of whatever personal stuff they are going through at the moment. Which is not about you. Just keep doing your thing with as much integrity and love as possible."

 

Comfort, dat is voor iedereen verschillend en tegelijkertijd heeft het zijn charme dat je op vakantie niet alles heb zoals je het thuis hebt. Dus misschien niet een spiegel op de juiste plek, een ander soort bed, andere kleuren, een kleine televisie en minder snel internet. In mijn ogen bieden wij comfortabele kamers met goede bedden en staat er alles wat nodig is voor een fijn verblijf. Maar uiteindelijk kan het voor een gast heel anders zijn, want iedereen heeft een ander gevoel bij comfort. 

 

Faciliteiten, ook daar ben ik eerlijk in op mijn website. We zijn geen 5* hotel met sauna, whirlpool en alle andere zaken die erbij horen. Wij bieden nette kamers, wij bieden een lounge voor onze gasten, een heerlijke tuin, een goed vegetarisch ontbijtbuffet, een overweldigende natuur en een stukje stilte. Wat er niet is staat ook niet op de website. Wat mij betreft is dit dan ook iets waar gasten zich op voor kunnen bereiden en als zij dat niet doen geven ze wederom zichzelf een cijfer. Ze geven mij geen cijfer, ik ben eerlijk en oprecht geweest in mijn communicatie. 

 

Value for money, wat krijg je voor je geld en staat dat in verhouding. Het is hier niet de meest goedkope omgeving, het is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe afgelegener hoe duurder het vaak is, alles kost gewoon meer geld hier. Boodschappen, reparaties aan het huis, olie, verzekeringen etc. Daarbij moeten eigenaren van een B&B in dit gebied hun inkomen binnen een half jaar verdienen, hier kan je niet het gehele jaar open zijn. Dus ja, ik kan me voorstellen dat mensen meer zouden kunnen verwachten voor deze prijzen, maar ze nemen hierin niet mee dat het hier wel heel afgelegen is en dat daar ook een prijskaartje tegenover staat. En hoe onbetaalbaar zijn de stilte en de natuur! 

 

Dus ja, op een aantal punten heb ik invloed en op een aantal punten totaal niet. En zonder dat de mens zich daar bewust van is geven ze zichzelf een cijfer. Een cijfer voor het niet goed lezen, niet goed voorbereiden waar de reis naartoe gaat en de keuzes die je maakt voor een B&B, hotel of guesthouse.